MusicPlaylist

"Sejak hari pertama, kita dijadikan,

telah tertulis segala nasib kita

di luh mahfuz. Buruk baiknya kita tak tahu. ,

Tapi kita perlu

berusaha memenuhi kemahuan hidup kita"

CAHAYA

Tuesday, December 8, 2009

SEPINTAS LALU

Nama diberi Nurul Farrhana Zainul Abidin yang membawa maksud cahaya kegembiraan. Sememangnya nama ini sangat bertepatan dengan diriku yang sentiasa membawa kegembiraan kepada keluargaku. Puteri sulung kepada pasangan Zainul Abidin Darus dan Norriah Isa. Alhamdullilah Allah telah memberi kan kehidupan kepada ku selama 23 tahun hidup di dunia ini. Lahir di bumi Hospital Daerah Mentakab pada 25 Ogos 1986. Mempunyai 4 orang adik beradik yang kesemuanya 'heroin'.

Mendapat pendidikan awal di sekolah ren sentul 2 daripada darjah 1 sehinggalah darjah empat. Kemudian berpindah ke Bentong Iceland pada pertengahan darjah empat dan menyambung pengajian di sek ren sungai marong bentong pahang. Kemudian melanjutkan lagi pelajaran di Sek Men Agama Al Ulum Addiniah Dong Raub Pahang D.M dari tingkatan 1 hinggalah 5. 


Setelah tamat tingkatan 5 menyambung pengajian di peringkat Diploma di Kolej Uniti Negeri sembilan dalam jurusan Dip. Pengajian Islam (Syariah). Setelah selesai pengajian di peringkat Dip. ditawarkan bertugas sebagai seorang 'Ustajah' di Sek Ren Al Irsyad Kuantan. Menimba pengalaman sebagai seorang Ustajah banyak mematangkan diriku, tetapi rezeki ku tidak lama di situ hanya 6 bulan sahaja kerana melanjutkan pengajian di peringkat Ijazah Sarjanamuda Pengajian Islam di Universiti Kebangsaan Malaysia. Meneruskan lagi perjuanganku di Jabatan Syariah pengkhususan Undang-undang Perbandingan. Tahun 2 di UKM memohon Diploma Lanjutan Siswazah iaitu Diploma Pentadniran Kehakiman dan Guaman Islam. Insyaallah akan bergraduat pada Ogos 2010 bagi kedua-dua program ini.

Jika ditanya dalam banyak-banyak tempat aku belajar yang manatempat yang best sekali? bagi aku sek men agama dong adalah tempat yang paling best. Terlalu banyak kenangan di sini. Rasanya jika dijual beli mungkin tidak ternilai harganya. Kenangan bersama kawan-kawan seperjuangan Lysa, Ina, Aini, Cpah, Pqah, Efa, Fakhriah, Aiman, Arwah Aiedil, Zulkhairi, Zoni, Paid, kenanagan bersama cikgu Helda, ustazah CT Nora, Ustazah Zuraidah, Ustazah Nilam dan Ustaz Hasminuddin adalah memori terindah yang pernah aku lalui.


Kenangan paling indah dalam hidup ini ditawarkan belajar di UKM. Saat itu tak dapat digambarkan perasaan ini, bercampur baur, bangga, gembira, terharu lain-lain lagi, yang paling gembira tika itu sudah tentulah kedua ibu bapaku. Yelah sape tak gembira kan. Kebetulan kami tiga beradik mendapat tawaran ke universiti secara serentak. Angah di UIA dan k.de di UITM Segamat.

 
Kenangan paling pahit sekali ialah kehilangan seorang sahabat baik MOHD AIEDIL BIN ZUL akibat kemalangan jalan raya di Seremban pertengahan 2008. Sudah hampir setahun lebih arwah meninggalkan aku tetapi aku dan sahabat-sahabat yang lain masih merasakan dia ada bersama kami. Al Fatihah untuk arwah. Semoga arwah ditempatkan di kalangan hambaNya yang soleh Amin.
 

Akhir sekali, harapan ku sebagai seorang anak dapat gembirakan hati kedua ibu bapa ku yang terlalu banyak berkorban segala-galanya untuk kami berempat beradik. Along sayang 'ma' dan Abah. Sebagai seorang hamba kepada Pencipta, aku berdoa sentiasa dalam lindungan rahmatnya dalam setiap langkah kehidupan ini. Kepada rakan seperjuangan sekalian 'modul undang-undang perbandingan' semoga kita sama-sama mendapat kejayaan bukan sahaja di dunia malah di akhirat juga. Teruskan 'SEMANGAT COMPARATIVE LAW' ini kerana ukhwah ini tiada akhirnya...



No comments: